Як скласти бізнес-план для кафе?

Економічно обґрунтований та легкий для сприйняття бізнес-план створити не так вже й просто. Цій справі треба приділити достатньо уваги та сил, аби таки привабити потенційних інвесторів. Пропонуємо зручну структуру для створення переконливого бізнес-плану кафе в Україні.

Приблизний зміст бізнес-плану кафе повинен містити такі розділи:

Вступ-резюме

Розділ «Маркетинг»:

  • Аналіз ситуації на ринку
  • Аналіз конкурентоспроможності бізнесу
  • Маркетингова програма дій

Розділ «Організація роботи, виробнича частина»:

  • Опис технології роботи, необхідні основні засоби

Розділ «Фінанси»:

  • Обґрунтування початкових потреб у фінансових ресурсах
  • Прогноз майбутніх доходів, витрат і фінансових результатів
  • Фінансові показники економічної ефективності проекту, терміну окупності в тому числі.

Розділ «Ризики проекту».

Окремо зупинимося на описі резюме. Це самостійний, супроводжуючий документ, оскільки в ньому містяться основні положення всього бізнес-плану, що цікавлять потенційного інвестора. А він, у свою чергу, захоче, насамперед, дізнатися таку інформацію: розмір кредиту, для якої мети, передбачувані терміни погашення, гарантії, хто ще збирається інвестувати проект, які власні кошти є в розпорядженні. Цей розділ, як правило, готується після того, як складено весь план.

Перелік основних нюансів, які доцільно включити в резюме бізнес-плану:

  • найменування проекту;
  • характеристика організації, що звертається за наданням кредиту;
  • опис проекту (початок роботи «з нуля» або розширення існуючої справи);
  • короткі відомості про кваліфікацію в управлінні персоналу;
  • перевага послуг саме вашого кафе;
  • довгострокові і короткострокові цілі проекту;
  • наявність ліцензій, сертифікатів, дозволів і т.д.;
  • ключові економічні показники ефективності проекту;
  • ризики та система страховок.

У разі необхідності залучення іноземних інвесторів резюме складається як українською/російською, так і англійською мовами.

Отже, як же створити бізнес план з відкриття міні-кафе

Перший етап ‒ маркетинг: аналіз ринку і конкурентоспроможності кафе.

На цьому етапі важливо розглянути основні характеристики попиту та пропозиції, визначити основні тенденції, властиві ринку, а також спрогнозувати можливі шляхи подальшого його розвитку. Залежно від специфіки вашого закладу, його конкурентами можуть бути як кав’ярні та караоке-бари, так і франчайзингові мережі всесвітньо відомих брендів закусочних. Щоб сформувати коло потенційних закладів-конкурентів, слід звертати увагу не тільки на схожість асортименту, а також географічне розташування ваших точок харчування, а й на їхню цінову політику, тобто цільову аудиторію.

Крім цього, необхідно виявити фактори, що визначають рівень відвідуваності кафе в передбачуваному місці його розміщення. Такий аналіз дозволить сформувати конкурентні переваги, дати обґрунтований прогноз величини «середнього чека» і заповнюваності кафе в різний час доби, що дозволить оцінити майбутні доходи.

Для того щоб спрогнозувати відвідуваність кафе, варто оцінити кількість офісів, які розміщені поблизу, адже бізнес-ланчі приносять валову частину виручки більшості кафе.

У разі якщо офісні працівники ‒ ваша цільова аудиторія, основний потік відвідувачів слід очікувати в обідню перерву і після закінчення роботи, у вечірній час.

На етапі аналізу ринку можна звернутися за допомогою до професіоналів ‒ консалтингових компаній, які проаналізують перспективність обраної ідеї бізнесу або знайдуть більш вигідний для вас проект. Там же вам зможуть запропонувати кілька варіантів покупки або оренди приміщення/земельної ділянки під заклад.

У процесі розробки маркетингової кампанії, потрібно брати до уваги, що маркетингова стратегія кафе складається, як правило, з двох елементів:

  • зовнішній маркетинг (проведення заходів, спрямованих на вироблення лояльності потенційних клієнтів);
  • внутрішній маркетинг (забезпечення оптимального рівня лояльності співробітників компанії).

Другий етап: виробнича частина бізнес-плану

Цей пункт бізнес-плану повинен містити докладний опис самого проекту. Вкажіть кількість залів і місць вашого кафе, передбачувану площу обідньої зони, кухні та підсобних приміщень, час роботи організації. Чим точніше ви намалюєте образ майбутнього кафе, тим зрозумілішим він буде для вас та для потенційних інвесторів.

Особливу увагу слід звернути на те, яке приміщення ви плануєте придбати, орендувати або побудувати. Чи потребує приміщення капітального ремонту, реставрації. У цьому ж розділі потрібно вказати на необхідні основні фонди: кухонне обладнання, вентиляційна система, пароконвектомат, гриль, електрична плита, відра, обробні столи і холодильні камери. Не забудьте вказати перелік необхідної дрібної техніки: кавоварка, міксери, мікрохвильові печі, слайсери та інше. Підрахуйте потрібну кількість меблів для залу, декоративних елементів, світильників, посуду, приладів та текстилю.

Також слід вказати, яку кухню плануєте запропонувати клієнтам закладу. Розробіть базове меню кафе з урахуванням його спеціалізації. Вирішіть, чи будете ви вводити бізнес-ланчі, спеціальне дитяче меню, бонуси і компліменти для гостей. Не забудьте про алкогольну карту. Кафе, що пропонує обіди та вечері, може містити в меню близько 40 страв, включаючи закуски та десерти, і не менше 50 позицій напоїв з урахуванням чаю, кави і алкоголю. Для кафе, націленого, головним чином на дітей, ситні страви можна виключити, зате розширити асортимент здорової їжі, десертів, безалкогольних коктейлів і фрешів.

Підрахуйте необхідну кількість персоналу. Для кафе вам знадобиться приблизно 9 осіб (кухарів ‒ 2, по 1 на зміну, офіціантів ‒ 2, барменів ‒ 1, адміністраторів ‒ 1, бухгалтер ‒ 1, підсобних робітників ‒ 1, прибиральниця ‒ 1).

Третій етап: бюджетування проекту

Попередні витрати залежать від типу власності на нерухомість, вартості оформлення дозвільних документів, вартості ремонтних робіт та якості оснащення. Витрати треба згрупувати за видами. Наприклад, таким чином:

  • сировину і матеріали;
  • закупівля товарів;
  • орендна плата;
  • зарплата найманих працівників;
  • платежі із соціального страхування із зарплати працівників;
  • комунальні платежі;
  • ремонт обладнання;
  • інші.

Враховуючи, що людський фактор відіграє вирішальну роль в компаніях сфери послуг, при складанні бізнес-плану потрібно передбачити видатки на проведення заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації персоналу компанії.

У підрозділі «Прибутковість проекту» прорахуйте термін його окупності (зазвичай він не перевищує 10-12 місяців), рентабельність у наступні роки роботи. Окремо вкажіть середню вартість одного замовлення. Прорахуйте оптимістичний і песимістичний сценарій розвитку бізнесу та виберіть за зразок щось середнє.

Прогноз повинен бути складений, як мінімум, на весь період окупності проекту. Іноді для розрахунку прогнозу по виручці використовують аналіз чутливості або імовірнісні методи, наприклад метод моделювання Монте-Карло.

Наведемо кілька важливих порад, які допоможуть скласти фінансову частину бізнес-плану кафе:

  • таблиці в бізнес-плані краще приводити з розбивкою, яка буде зберігатися для всіх розрахунків (наприклад, поквартально);
  • інвестори більше довіряють розрахунками виручки, якщо ви маєте договори з постачальниками продукції, а також графік поставок;
  • потрібно добре розуміти свій продуктовий ряд і розраховувати прогноз виручки за кожним з продуктів, давши загальну суму на виході;
  • слід вказати нюанси ціноутворення на ринку громадського харчування, наприклад, сезонність бізнесу, якщо заклад розташований біля школи і розрахований, в основному, на учнів;
  • у разі наявності або можливої ​​появи ризиків проекту, інвестор обов’язково зажадає, щоб бізнес-план містив методи та інструменти їх хеджування;
  • розрахунки руху грошових коштів повинні відображати операційний грошовий потік (скільки грошей прийшло від покупців, скільки пішло на рахунки постачальників), інвестиційний (те, що витрачається на придбання нових активів або планується виручити від продажу наявних) і фінансовий (тіло кредиту, дивіденди, збільшення статутного капіталу);
  • особливо ретельно слід проводити розрахунки податків, відповідно до форми організації бізнесу;
  • ніяких прихованих аркушів в Excel, залишків розрахунків на полях бути не повинно.

Четвертий етап: ризики, властиві проекту

У зв’язку з тим, що в процесі реалізації проекту існує ризик відхилення реальних показників проекту від планованих, проводиться аналіз ризиків проекту. Метою цього аналізу є визначення ступеня чутливості ключових фінансових показників до змін зовнішнього і внутрішнього середовища. На основі інформації, отриманої в ході аналізу ризиків проекту, робиться висновок про можливу зміну значень фінансових показників проекту. Описати ризики до початку бізнесу необхідно для того, щоб заздалегідь визначити, чого слід найбільше побоюватися, і намітити шляхи нейтралізації негативних наслідків.

Придбати готовий бізнес-план

Як варіант ‒ можна звернутися в спеціалізовані консалтингові компанії, які складуть бізнес-план вашого майбутнього кафе в двох примірниках, які дещо відрізняються між собою. Один примірник бізнес-плану ‒ для замовника, а другий ‒ для інвесторів і кредитних організацій. Майбутній власник невеликого кафе отримує документ, що містить інформацію про основні етапи організації бізнесу, розписані в деталях, а інвесторів, в першу чергу, цікавить ефективність капіталовкладень, гарантії повернення кредиту в строк сплати процентів і прибутковість інвестицій.

Вартість готового бізнес-плану коливається від 4 до 16 тисяч гривень, і залежить, в основному, від репутації консалтингової компанії на ринку. Але завдяки нашим рекомендаціям, ви можете самостійно написати його.

Цікаво? Сподобалось? Поділись з друзямиPin on Pinterest0Share on VKTweet about this on TwitterShare on Reddit0Share on Google+0Share on Facebook0Print this pageEmail this to someone